STOP – Nielegalnym konkursom

Nieznajomość prawa szkodzi, to maksyma z którą należy się liczyć. Tym nie mniej, jeśli naruszenie prawa wynika po prostu z zawiłości jego meandrów albo wątpliwości w jego stosowaniu – można być wyrozumiałym. Jeśli natomiast ktoś z całą świadomością łamie jego postanowienia, działając przy tym na niekorzyść konkurencji, o pobłażliwość jest trudno.

Jak bumerang wraca sprawa legalności prowadzonych na Facebooku konkursów. Niektórzy organizatorzy albo działające w ich imieniu agencje marketingowe prowadzą konkursy z naruszeniem zarówno przepisów prawa, jak i regulaminu Facebooka. Można to bez wątpienia uznać za czyn nieuczciwej konkurencji wobec tych wszystkich, którzy przestrzegają wszystkich reguł, stawiając ich z góry na przegranej pozycji.

Przy organizacji konkursu na platformie Facebook kluczowe są następujące zagadnienia:

  • żądanie udostępnienia postów konkursowych, oznaczania osób itd.,
  • brak regulaminu konkursu (dla niepoznaki nazywanego czasami „zabawą”),
  • brak odprowadzenia podatku od laureatów,
  • niejasne zasady rozstrzygania konkursu.
  • brak zgłoszenia konkursu do Izby Celnej w przypadku występowaniu w konkursie jakiegokolwiek (sic!) elementu losowości.

 

Wszystkie one, poza pierwszym, wynikają z przepisów polskiego prawa, a więc nie ma tu raczej żartów. Pomimo to niektóre, wydawałoby się profesjonalne firmy, działają jak dzieci we mgle, narażając się na naprawdę dotkliwe kary.

Osobnym zagadnieniem jest nagminne łamanie Regulaminu Facebooku. A przecież skoro jesteś gościem (tak, tak gościem) w tym portalu to przestrzegaj reguł ustanowionych przez gospodarza.

Śmiem twierdzić, że to właśnie łamanie regulaminu Facebooka poprzez wymuszanie udostępnień lub oznaczeń jest najbardziej nieuczciwe. Dzięki takiej postawie niektóre fanpage budują olbrzymie zasięgi w sposób ewidentnie niedozwolony. Ta metoda pozwala działającym w sieci oszustom na budowanie olbrzymich zasięgów, obiecując internautom własny domek albo samochód, którym jeździł znany piłkarz. Znam marketerów, którzy wprost przyznają się do łamania regulaminu na zasadzie „nie mamy pana płaszcza i co pan nam zrobi?”

Jeśli brakuje Ci wiedzy na temat prowadzenia konkursów na Facebooku polecam Ci artykuły:

Moniki Czaplickiej 

Tomasza Palaka 

Wojciecha Wawrzaka

Zapraszam również do zapoznania się z moim artykułem poświęconym podobnym zagadnieniom.

Please follow and like us:

Dodaj komentarz