Nie ma Cię na Facebooku ? Nie istniejesz. Czyli co można osiągnąć dbając o dobry wizerunek w sieci.

by Facebook

Nie ma Cię na Facebooku ? Nie istniejesz. Czyli co można osiągnąć dbając o dobry wizerunek w sieci.

 

Słowem wstępu:

     Serwisy społecznościowe nie są nowym wynalazkiem, pierwsze powstały w latach 90. Dokładnie w 1995 (ClassMates.com) oraz w roku 1997 (SixDegrees.com). Co prawda, wyglądały całkowicie inaczej, ze względu na stosowaną wtedy technologię oraz liczne ograniczenia z niej płynące, ale łączyła je jedną rzecz. Na każdym portalu społecznościowym, czy to teraz na Facebook’u czy kiedyś najważniejszym elementem, byli ludzie, którzy pozakładali tam konta. Czyli tak naprawdę grupa naszych potencjalnych klientów. I właśnie zapewne w takich okolicznościach powstało zjawisko zwane social marketingiem. O tym co to takiego, jakie korzyści można z niego osiągnąć, oraz wiele więcej, dowiecie się w dalszej części artykułu.

 

Zalety Social Marketingu na Facebook’u

 

   Facebook liczy już 1,6 miliarda aktywnych użytkowników, z czego w samej Polsce jest ich już 16 milionów. To jest już niemal połowa obywateli naszego kraju, a trzeba brać pod uwagę, że te liczby stale rosną. Zapewne, jeśli sam masz konto prywatne na Facebooku, część z Twoich znajomych to nie tylko ludzie, których poznałeś w szkole na studiach, czy gdziekolwiek indziej, ale także część z nich być może jest Twoimi klientami.

   Wiele razy zapewne słyszałeś, że warto rozdzielić życie prywatne od zawodowego i mieli rację. W tym miejscu pojawia się pierwsza korzyść dla Ciebie. Facebook umożliwia tworzenie firmowych fanpage’y, które właśnie już w tym miejscu ułatwiają Ci to zadanie, ale i nie tylko. Od czasu do czasu nachodzą nas refleksje dotyczące tego, jak zwiększyć zyski. Czyli zwiększyć liczbę swoich klientów. Do tej pory mogło to działać z polecenia czyli stary jak świat tzw. marketing szeptany. Jednak, nie jest on miarodajny.

   Portal społecznościowy jakim jest Facebook, jest idealnym narzędziem do kreowania wizerunku Twojej firmy. Od czego zacząć ? Ważnym elementem w przypadku każdej firmy np. takiej jak Twoja, jest komunikacja z Twoimi obecnymi a także potencjalnymi klientami. Na tym serwisie, jak zapewne sam zauważyłeś, panują trochę odmienne zasady komunikacji, niż w spotkaniach bezpośrednich. Reasumując, pozwól sobie na trochę luźniejszą formę komunikacji pomiędzy Twoją firmą a odbiorcami. Co to daje ? W dzisiejszym świecie zdominowanym w dużej mierze poprzez ogromne koncerny i korporacje (Volkswagen Ag., Facebook Inc. itp), oraz w pogoni za kolejnymi schodkami kariery, nasi klienci nie będą zainteresowani, naszą działalnością, jeżeli nie pokażemy im, że też jesteśmy ludźmi. Wszyscy mają już dość nachalnych reklam, ton ulotek zostawianych codziennie w naszych skrzynkach pocztowych, niewyobrażalnej ilości spamu na naszych skrzynkach mailowych. Musisz pokazać, że wyróżniasz się właśnie tym, na tle gigantów. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom więc Twoich klientów: zbuduj zaufanie wobec swojej marki oraz zaangażowanie. Prowadząc fanpage’a firmowego masz właśnie tę możliwość, żeby pokazać, że Twoja marka jest otwarta i przyjazna dla klientów. I jedna z najważniejszych cech: możesz (a nawet musisz) traktować każdego klienta indywidualnie.

   Czujesz się ekspertem ? To znaczy, że znasz swój produkt, wiesz jakie posiada możliwości oraz cechy, których pragną użytkownicy. Lecz uwaga: to nie znaczy, że musisz zasypywać ich tylko tym. Owszem klienci lubią wiedzieć jak najwięcej o produkcie, usłudze. Ale jest tysiące innych możliwości: pokaż im jak pracujesz, jak powstają Twoje produkty. I uwierz mi, że wzbudzisz tym równie duże zainteresowanie.     Portal społecznościowy jakim jest Facebook dysponuje potężnymi narzędziami reklamowymi. Jak zapewne zauważyłeś, Twoi znajomi, mają zapewne dość szczegółowo uzupełnione swoje profile, i podane tysiące informacji. Począwszy od tego gdzie mieszka, gdzie pracuje, wykształcenie itp. A także, liczne zainteresowania, co lubi a co nie. Zapewne myślisz teraz: „No tak, ale nie będę ręcznie przeglądał profili moich znajomych” it. Otóż Facebook udostępnia te wszystkie dane abyśmy, mogli stworzyć jak najlepszą reklamę, dla naszych potencjalnych odbiorców. Te wszystkie dane, które serwis zbiera pozwalają na stworzenie grupy idealnego klienta.

   Firma na Facebook’u to także Facebook Ads, które dzięki właśnie tym wszystkim danym, które ciągle zbierają Tworzą najlepszą ofertę dla rynku reklamowego na świecie. Zapewne nie raz, myślałeś co zrobić, aby jak najbardziej ograniczyć grupę niechcianych odbiorców? Poprzez kampanie reklamowe w sposób tradycyjny, nigdy nie miałeś takich możliwości. Na Facebook’u jest to możliwe w 100%. Za każdym razem, gdy prowadzisz kampanię reklamową masz pełną możliwość wyboru do której grupy ma być kierowana. O jakich zainteresowaniach, wieku, położeniu geograficznym, języku oraz innymi danymi. Lecz to nie wszystko najważniejsze przed Tobą.

   Zastanawiałeś się kiedyś, jeżeli stosowałeś marketing tradycyjny, ile osób tak naprawdę, przyjrzało się Twojej ofercie ? Czy wiesz ilu klientów miałeś dzięki niej ? Mogę Ci powiedzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że nie wiesz. Gdyż nie masz możliwości kontroli tego. Na Facebook’u poza standardową możliwością tworzenia reklam masz także statystyki, które ukazują, jak ludzie się zachowują czy interesują się Twoją reklamą. W związku z tym, możesz reagować na to, gdy statystyki Cię nie zadowalają, i zmienić np. sposób reklamy albo treść, tak żeby była bardziej skuteczna.

   Masz problem z tym, że ludzie nie znają i nie rozpoznają Twojej marki ? Dbaj o swoją widoczność. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest: cały czas praca nad marką nad jej rozwojem. Co to znaczy ? Prowadź w sposób ciągły swój fanpage wstawiając wartościowy kontent. Udzielaj się w dyskusjach tematycznych, które dotyczą w jakiś sposób Twojej marki. Zadbaj także o ciekawą stronę graficzną swojego fanpage’a. Zachęcaj swoich odbiorców do udzielania się w różny sposób. Wśród licznych opcji fanpage firmy służy także do kontaktu poprzez bezpośrednie wiadomości. I użytkownicy będą do nas pisać i będą oczekiwać odpowiedzi. To wymarzona sytuacja, aby potencjalny klient, stał się Twoim klientem. Jeżeli już zainteresujesz już kogoś swoim produktem to niedaleka droga do tego, żeby mu sprzedać swoją pracę. Reasumując działając w ten sposób zacieśniamy więzi, a to jest bardzo ważne przy budowaniu pozytywnego wizerunku naszej marki (będą, się zdarzać się sytuacje owszem, że klienci będą przychodzić z skargami, lecz starajmy się rozwiązać i również te problemy).

   Pamiętaj, że nawet, jeżeli nie zadowolisz klienta, to jest to  dla Ciebie wskazówka co mógłbyś poprawić aby Twoje produkty były jeszcze lepsze. Liczne działania, które będziemy podejmować cały czas tj.: budowanie wizerunku, zwiększanie świadomości klientów i inne, mają pośredni wpływ na sprzedaż. Jednakże im bardziej pracujesz nad marką tym  większa szansa, że klient wybierze Twój produkt i stwierdzi, że to Twojej firmie warto dać za to pieniądze.

   Facebook poza rozwiązaniem typowo reklamowym posiada także możliwość sprzedaży. Jest to potężna możliwość, która bardzo ułatwia dokonywanie zakupów, bez konieczności przechodzenia na stronę Twojego sklepu internetowego (oczywiście warto umieścić taki link u siebie w profilu). Dlaczego ten sposób zakupów jest taki popularny ? Klienci nie muszą dodatkowo zakładać konta, potwierdzać maila itd. A to sprzyja podejmowaniu spontanicznych decyzji zakupowych. Sam pewnie nie raz, widziałeś gdzieś w sklepach internetowych ciekawe produkty, które Cię zachwyciły, ale nie raz skomplikowany system zamówienia szybko Cię zniechęcał. Facebook pozwala to „przeskoczyć”. Warto korzystać z jego dodatkowych możliwości. Musisz pamiętać, że dla naszego klienta, który chce już kupić nasz produkt bądź usługę, można rzec wyciąga do nas swoje pieniądze liczy się czas. Jeżeli w pewnym momencie poczuje, że traci zbyt dużo czasu, to ostatecznie zrezygnuje z zakupów u nas.

 Podsumowując:

Po tym artykule, zapewne poczujesz, że social marketing jest odpowiedzią na Twoje potrzeby. Już wiesz, że możesz zwiększyć Twój zysk, zainteresowanie Twoją marką i nie tylko. Teraz czas powalić konkurencję na łopatki. Więc ? Czas założyć firmowy fanpage.

Napisz komentarz

Dodaj komentarz

Facebook Comments

%d bloggers like this: