Największy problem w komunikacji marketingowej i jak go rozwiązać

Największy problem w komunikacji marketingowej i jak go rozwiązać

Załóżmy, że prowadzisz firmę, sprzedajesz produkty lub usługi indywidualnym  odbiorcom (tzw sektor B2C). Kontaktujesz się z nimi zapewne za pomocą maili. Dziwisz się, jak mało osób reaguje pozytywnie na twoje oferty. Mało kto czyta twoje wiadomości, a ilość klikniętych w nich linków można policzyć na palcach jednej ręki.

Jeśli działasz w branży B2B, czyli sprzedajesz coś firmom, sytuacja jest niestety podobna. Prosisz o zgodę na przesłanie maila, a i tak nikt go nawet nie przeczyta. Sytuacji nie zmienia też posiadanie obowiązkowej w dzisiejszych czasach strony internetowej. Bądźmy szczerzy, jeśli nie wydajesz naprawdę dużych pieniędzy na jej pozycjonowanie lub na reklamą w Google, to mało kto ją odwiedza. Stąd też jej skuteczność jest naprawdę znikoma.

Wydaje się, że wyjściem z patowej sytuacji jest aktywność firmy w mediach społecznościowych, a szczególnie na Facebooku. Posiadasz zatem fanpage, czyli firmową stronę na Facebooku. Ty sam lub wyznaczona przez Ciebie osoba postujecie regularnie nawet kilka razy w miesiącu i… i właściwie nic.

Zebrałeś co prawda kilkudziesięciu – kilkuset fanów, ale ich aktywność jest znikoma. Posty zbierają zaledwie kilka reakcji i na ogół żadnych komentarzy.
Ta sytuacja, jakkolwiek frustrująca, nie jest wcale dziwna. Od dłuższego czasu Facebook tnie tak zwane zasięgi organiczne, czyli bezpłatne, co powoduje, że Twoje wiadomości docierają zaledwie do garstki i tak niedużej liczby Twoich fanów. Jest na to oczywiście rada: skorzystanie z płatnych form reklamy na Facebooku. Ale i tu jest problem: płacisz – masz reakcje, przestajesz płacić – zasięgi znowu spadają niemal do zera.

Jak zatem żyć panie, jak żyć?

Czy nie można by wyobrazić sobie sytuacji, że zbierzesz grupę osób, które będą czytały wszystkie Twoje informacje, które chętnie zareagują pozytywnie na Twoje propozycje, które zostaną Twoimi wiernymi klientami i w dodatku nie będziesz musiał za to wszystko za każdym razem płacić?

Zanim odpowiem pozytywnie na to pytanie, pozwól, że przedstawię Ci pewien schemat, którego zrozumienie pozwoli nam na znalezienie odpowiedniego rozwiązania. Podstawowa, niezmienna, żelazna reguła dotycząca komunikacji na Facebooku brzmi: Każdy (jako osoba czyli profil) może napisać do Twojego fanpage, Ty (jako fanpage) nie możesz napisać prawie do nikogo!

Od tej reguły jest tylko jeden wyjątek – możesz napisać do osoby, która pierwsza rozpoczęła komunikację z Twoim fanpage. Co ważne przez początek konwersacji uznaje się nie tylko przesłanie wiadomości poprzez „Wyślij Wiadomość”, ale również skomentowanie jakiegokolwiek posta. Zbiór tych wszystkich aktywnych osób, to Twój marketingowy skarb, cenniejszy niż ogół Twoich fanów. Zbiór, o który musisz dbać i który należy z pietyzmem pielęgnować.

Zaraz, zaraz. Powiesz: a czy Facebook pozwoli mi na przesłanie jednobrzmiącej oferty do tylu osób przez wysłanie wiadomości w krótkim czasie? Niestety masz rację: nie pozwoli. Już wysłanie takiej wiadomości do 5 osób potrafi skutkować blokadą firmowego Messengera na 24h.

I tutaj dochodzimy do sedna problemu. Dla sprawnego rozwiązania problemów komunikacyjnych potrzeba i wystarcza założenie na stronie Chatbota. Więcej o chatbotach możesz przeczytać poniżej.

Jeśli zainteresował Cię temat chatbotów i sposobu jak wdrożyć je w Twojej firmie zapraszam do rozmowy. Pierwsza konsultacja jest za darmo.

Zadzwoń ☎  530 704  640  lub napisz – ryszardholubowicz@gmail.com  a przygotuję analizę jak można wykorzystać bota 🤖 w Twojej firmie!

 

Czatbot – a po co mi to?

W 2019 roku Facebook w Polsce ma około 17 milionów użytkowników, z czego niemal 65% loguje się w tym serwisie codziennie Na początku stycznia Mark Zuckerberg w specjalnym oświadczeniu przedstawił plany strategiczne na najbliższe lata.

Zostanie położony nacisk na kontakty między znajomymi i rodziną – z profili użytkowników znikną posty publikowane przez firmy i marki. Drastycznie spadną zasięgi organiczne (bezpłatne) – teraz to około 8 do 10% a po zmianach można się spodziewać 2 maksimum 5%.

Jeśli masz fanpage, który budowany jest przez zasięgi organiczne – wkrótce może on być martwy.

Posty typu „Co bardziej lubisz a czy b” albo „Piątek, piąteczek, piątunio” znikną kompletnie ze ścian użytkowników. (uwaga: posty angażujące – Willa Karpatia – ale czy takiego zaangażowania potrzebujesz? :-)).

Czas zatem na zmiany.

Przygotuj się na wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za działania reklamowe twojej firmy na Facebooku i od razu powiem, że najprostsza opcja: „Promuj post” (duży niebieski przycisk) jest kompletnie nieefektywna.

A co możesz (musisz!) zrobić już dziś?

Wykorzystaj w pełni te możliwości, które są dostępne obecnie na Facebooku: postaw na czatboty i Messenger marketing (póki jeszcze można zrobić to tak łatwo). Każdy kto ma konto na Facebooku ma dostęp do aplikacji Messenger, której można używać zarówno na komputerach, jak i na smartfonach. (Obecnie około 55% ruchu w sieci pochodzi już z urządzeń przenośnych). Możesz obecnie naprawdę niewielkim kosztem zbudować własny system promocji o niewyobrażalnych możliwościach bazujący na platformie Messenger i sprytnej strategii organizowania angażujących konkursów dla Twoich potencjalnych klientów.

Przez wiele lat jednym z głównych wskaźników efektywności prowadzonych przez Ciebie działań marketingowych był stały wzrost i rozwój Twojej listy subskrypcyjnej. Łatwiej jest budować zaangażowanie wśród osób, które znają Twoją markę, które chciały być informowane o promocjach, które, być może, dokonały już zakupu. Złota zasada: poznaj mnie – polub mnie – zaufaj mi – kup ode mnie, ma tu swoje zastosowanie.

Budowa listy jest również ogromnie ważna z powodu bardzo wymiernego. Koszt wysłania maila do całej listy kosztuje właściwie ZERO złotych! Niestety, wszechobecny zalew spamu spowodował, że gros wysłanej korespondencji elektronicznej ląduje automatycznie w koszu, a pozostałe są najczęściej ignorowane. Ostatnie badania pokazują, że otwieralność maili spadła do poziomu około 10 procent.

Powiedzmy, że posiadasz bazę 1000 subskrybentów, wysyłasz im informację o genialnej promocji i dociera ona, jeśli oczywiście została ona przygotowana zgodnie z wymogami copywritingu, do 100 odbiorców. 900 Twoich potencjalnych klientów nie ma o niej zielonego pojęcia!

Jaka jest na to rada?

Obecne trendy w marketingu internetowym, nie zostawiają żadnej wątpliwości. W erze Facebooka email marketing będzie całkowicie zdominowany przez Messenger marketing. Czatboty zrewolucjonizowały Messenger marketing.
Jeśli Twoja firma posiada swój fanpage (a wierzę,że tak jest), zauważyłeś, że w górnym menu po lewej stronie znajduje się zakładka „Wyślij Wiadomość”. Ktoś klika i otwiera mu się okienko czatu Messngera. Można tu wpisać swoje pytanie lub opinię i…. pozostaje czekać na odpowiedź, jakiej udzieli mu (albo i nie) osoba prowadząca fanpage.

W ostatnich tygodniach Facebook wprowadził możliwość ustawienia w messengerze 4 pytań, które wg Facebooka mogą teoretycznie pojawić się najczęściej. Wiele firm skorzystało z tego rozwiązania. Niestety ma ono 2 duże wady. Pytania sugeruje sam Facebook – nie można ich edytować i czasami po prostu brzmią… głupio. A przede wszystkim pomagają one w zadaniu pytania, a na odpowiedź nadal trzeba czekać. Szybkość reakcji na postawione pytanie jest dla portalu ważne i w prawej kolumnie każdego fanpage jest komunikat „Odpowiada w ciągu 2 dni” albo w 5 godzin, albo w 30 minut, albo… w ciągu 1 min. No a przecież pytanie może przyjść w nocy. To ktoś tego pilnuje 24 godziny na dobę i natychmiast odpisuje? Nie, to właśnie robią czatboty.

Czym jest czatbot i jak go zrobić?

Czatbot (z ang. chatbot), to aplikacja stawiana na zewnętrznym serwerze,  która jest dedykowana danemu fanpage, służąca do automatyzacji procesu komunikacji z potencjalnym klientem Firmy. Słowo „dedykowany” oznacza, że trzeba ją napisać dla każdego fanpage, jak suknię skrojoną na miarę :-). Podstawowa funkcjonalność czatbota, to możliwość automatycznej konwersacji w obszarze zdefiniowanym przez właściciela fanpage. Są to najczęściej: pełne przedstawienie oferty, informacje o aktualnych promocjach, wskazówki, jak dotrzeć do siedziby firmy (albo sklepu stacjonarnego) z użyciem Google Maps, informacje o numerach telefonów, godzinach pracy itp. Bardziej zaawansowane chatboty mogą integrować komunikację za pomocą oprogramowania Zapier na przykład z Google Mail, Google Calendar. Pozwala to np. na prowadzenie sprzedaży przez wprowadzenie bloku zamówień.
Ok. Postawiliśmy na fanpage czatbota, klienci mają łatwiejszą komunikację z
moją firmą, a czy będę z tego miał coś więcej?

Owszem, marketingowe Eldorado!

Do tej pory mówiliśmy o komunikacji na linii Klient → Firma. To jest podstawa funkcjonowania botów, łącznie z żelazną regułą, że to to klient musi pierwszy zainicjować ten dialog. Jest tylko jeden drobny wyjątek, ale o tym za chwilę. Cały dowcip polega jednak na tym, że Klient, który rozpoczął konwersację wpada do naszego lejka marketingowego! Staje się, analogicznie do email marketingu, naszym subskrybentem w Messengerze! Masz prawo wysyłać mu komunikaty marketingowe na przykład o promocjach, o przyznaniu mu kuponu rabatowego itp. A pamiętasz, co mówiliśmy wcześniej o skuteczności tradycyjnego marketingu (poprzez email). Maksimum 10 procent, chociaż na ogół często sporo mniej. A OTWIERALNOŚĆ w Messngerze to blisko 97 procent, cze reakcji liczony w minutach a nie w całych dniach. Poziom kliknięć w link rządu 25 – 40%, gdy najlepsze maile osiągają od 0,5 do 1 % kliknięć w zawarty w treści link. Prawdziwy miód znajdziesz zatem na półce „Firma –> Klient”. Możliwość niezawodnej, błyskawicznej i skutecznej komunikacji z Twoimi potencjalnymi Klientami, to właśnie obiecane Eldorado. Zdecydowałeś się. Zafundowałeś Firmie bota. Ale ludzie nie piszą do Ciebie tak często jakbyś chciał i Twoja lista subskrybentów nie wygląda na razie imponująco. No cóż, nikt nie obiecywał, że będzie łatwo :-). Pamiętasz żelazną regułę, o której pisałem wcześniej? To Klient musi zapoczątkować dialog z Firmą. A pamiętasz o wyjątku? Tak, to Klient musi odezwać się pierwszy, ale… niekoniecznie w Messengerze. Ta drobna na pozór zmiana otwiera przed Tobą nowe horyzonty. Każdy post na Twoim fanpage, to potencjalny Klient (niestety ta reguła nie dotyczy postów z przeszłości).

A w jaki sposób zintensyfikować reakcje na Twoje posty?

Po prostu zorganizuj konkurs, a jeszcze lepiej serię konkursów! Tylko zrób to z głową. Przestrzegaj Regulaminu Facebooka, przestrzegaj polskiego prawa. Nie każ uczestnikom oznaczać znajomych, ani udostępniać postu. Nie wybieraj losowania, jako metody rozstrzygnięcia konkursu. Napisz Regulamin konkursu, nie zwalnia Cie do tego fakt, że nazwałeś to zabawą. Nie zapomnij odprowadzić podatku od nagród. Facebook zalany jest falą pseudokonkursów, które łamią oba te wymogi. Ale Janusze biznesu nie mogą spać spokojnie – Internety nie zapominają :-).

Jeśli przebrnąłeś przez ten długi tekst, jeśli poziom mojej wiedzy jest dla Ciebie wystarczający, to zapraszam do współpracy. Stworzę dla Ciebie cały system, o którym napisałem, ku chwale Twojej Firmy i Twojej osobistej satysfakcji.

Ryszard Hołubowicz
ryszardholubowicz@gmail.com
ryszardholubowicz.pl

PS. Na sam koniec zostawiłem najlepsze. Przygotuj przykładową ścieżkę zapytań Twojego przykładowego Klienta, a ja ze swojej strony w krótkim czasie, stworzę liniowego chatbota, który w pełni tę ścieżkę obsłuży.

Dodatkowo, zapis takiej „rozmowy” z Klientem dostaniesz emailem oraz jej ślad znajdzie się również w specjalnie przygotowanym Ciebie arkuszu kalkulacyjnym Google!

I za całość nie zapłacisz ani grosza!!!
Zatem do dzieła 🙂

Zadzwoń ☎  530 704  640  lub napisz – ryszardholubowicz@gmail.com  a przygotuję analizę jak można wykorzystać bota 🤖 w Twojej firmie!

 

Ryszard Hołubowicz

Please follow and like us:

Dodaj komentarz