STATUT
FUNDACJI „GAMBIT”
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą „Gambit”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Ryszarda Hołubowicza, zwanego dalej fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza dr Roberta Fronca w Kancelarii Notarialnej w Lublinie przy ul. Spokojnej 17/15, w dniu 7 marca 2016 r., działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
§ 2
-
Fundacja posiada osobowość prawną.
-
Nazwa i znak Fundacji są prawnie zastrzeżone.
-
Nazwa Fundacji może być używana w tłumaczeniu na inne języki.
-
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe, dyplomy i inne wyróżnienia i przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
§ 3
-
Siedzibą Fundacji jest miasto Lublin.
-
Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranicą.
-
Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§ 4
1. Fundacja może tworzyć oddziały terenowe, filie, a także przystępować do spółek i fundacji.
2. Do prowadzenia swych spraw Fundacja może zatrudniać pracowników lub powierzać do wykonania prace zlecone.
§ 5
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem fundacji jest wspieranie obywateli i innych podmiotów w dostępie do rzetelnej informacji na tematy społeczne, polityczne, kulturalne, artystyczne, religijne i inne, w szczególności dotyczące mieszkańców Lubelszczyzny, oraz wspieranie działań umożliwiających wymianę poglądów na powyższe tematy.
Celem fundacji jest również wspieranie działań mających na celu integrację społeczeństwa Lubelszczyzny oraz ochronę dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Lubelszczyzny, jak również promocję Lubelszczyzny, a także propagowanie historii Polski, w szczególności Lublina, głównie w zakresie historii współczesnej.
Celem fundacji jest także wspieranie działań z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji oraz z zakresu edukacji i integracji europejskiej, praw człowieka i działań wspierających demokrację, a także popularyzacji sportu, aktywizacji młodzieży i wspieranie młodych talentów.
§ 7
Fundacja realizuje swoje cele statutowe prowadząc w szczególności:
a. działalność informacyjną, wydawniczą i nadawczą, szczególnie za pośrednictwem internetu,
b. organizację i udział w wydarzeniach o charakterze informacyjnym, światopoglądowym czy upamiętniającym wydarzenia historyczne,
c. organizację własnych wydarzeń i imprez, w tym między innymi pokazów młodych twórców, koncertów, konkursów, wernisaży, gal, odczytów, wystąpień, targów, imprez plenerowych i studyjnych, aukcji i licytacji publicznych oraz za pośrednictwem internetu,
d. organizację i udział w wydarzeniach o charakterze kulturalnym, oświatowym i sportowym,
e. organizację i udział w niestandardowych wydarzeniach kulturalnych i happeningach,
f. organizację warsztatów, kursów, szkoleń i innych zajęć szkoleniowych,
g. organizację imprez o charakterze rekreacyjnym dla dorosłych, młodzieży i dzieci,
h. podejmowanie wszelkich działań promujących cele i idee przyświecające Fundacji,
i. organizację zbiórek, kwest, loterii oraz innych dopuszczonych w statucie form zbierania środków finansowych na cele Fundacji.
§ 8
-
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
-
Fundacja może powoływać inne organizacje dla pełniejszej realizacji celów statutowych.
-
Celem realizacji zadań statutowych Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie produkcji, usług i obrotu towarowego, w szczególności:
a. działalność wydawniczą i informacyjną za pośrednictwem aktualnie dostępnych środków przekazu, nadawanie programów ogólnodostępnych oraz sprzedaż wydawnictw,
b. działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją,
c. działalność promocyjną i reklamową, badania rynku i opinii publicznej,
d. sprzedaż detaliczną,
e. działalność w zakresie dzierżawy własności intelektualnej i podobnych produktów,
f. działalność związaną z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych, działalność fotograficzną i realizatorską,
g. produkcję lub współprodukcję wystaw, filmów, reportaży,
h. organizację konferencji i szkoleń własnych i zleconych, targów, wystaw i kongresów,
i. działalność usługową w zakresie informacji,
j. działalność w zakresie promocji, reklamy, badania rynku i opinii publicznej,
k. działalność w zakresie wynajmu i dzierżawy maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych,
l. działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
ł. działalność obejmującą pozaszkolne formy edukacji i wspomagającą edukację.
Majątek i dochody Fundacji
§ 9
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1.500 (jeden tysiąc pięćset) złotych przekazany przez fundatora zgodnie z oświadczeniem woli o ustanowieniu Fundacji oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i subwencji oraz grantów,
-
dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
-
dochodów z majątku Fundacji,
-
działalności gospodarczej.
§ 11
-
Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji, o ile to możliwe, z poszanowaniem woli ofiarodawców.
-
W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
-
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe. W pozostałych przypadkach Zarząd składa oświadczenie o odrzuceniu spadku.
Organy Fundacji
§ 12
-
Organami Fundacji są:
-
Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
-
Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
-
Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
-
Organy Fundacji mogą podejmować uchwały jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków, a do wszystkich członków wysłano zawiadomienia w formie pisemnej co najmniej 14 dni przed terminem posiedzenia, za wyjątkiem wynikającym z jednoosobowego Zarządu.
-
Uchwały organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków, chyba że statut stanowi inaczej. Jeśli liczba członków organu jest parzysta, w przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady w przypadku uchwał Rady lub Prezesa Zarządu w przypadku uchwał Zarządu.
-
W przypadku uchwał w sprawie likwidacji Fundacji, zmian w statucie Fundacji, powołania lub odwołania członków Rady lub Zarządu, połączenia z inną Fundacją konieczna jest większość 2/3 głosów członków Rady.
-
Głosowania są jawne. Tajne głosowania zarządza się przy wyborach oraz nad wnioskami o odwołanie członków władz Fundacji. Poza tym należy zarządzić tajne głosowanie na żądanie choćby jednej z osób uprawnionych do głosowania.
Rada Fundacji
§ 13
-
Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
-
Rada Fundacji składa się z co najmniej dwóch członków.
-
Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady, na miejsce osób, które przestały pełnić tą funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
-
Głosowanie nad powołaniem lub odwołaniem poszczególnych członków Rady odbywa się jedynie na wniosek Fundatora lub co najmniej dwóch członków Rady.
-
Członkostwo w Radzie ustaje w przypadku złożenia Radzie pisemnej rezygnacji z członkostwa w Radzie, odwołania z funkcji członka Rady lub śmierci członka Rady.
-
Członkostwo Fundatora w Radzie ustaje jedynie na jego wniosek lub wskutek jego śmierci.
-
Fundator może wejść w skład Rady, o ile złoży pisemne oświadczenie w tej sprawie, co nie podlega głosowaniu i nie wymaga posiedzenia Rady.
-
Nie można łączyć członkostwa w Radzie z pełnieniem funkcji w Zarządzie lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
-
W razie powołania członka Rady do Zarządu lub nawiązania przez członka Rady stosunku pracy z Fundacją, członkostwo takiej osoby w Radzie ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
-
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady. Przewodniczącego pierwszego składu Rady wyznacza Fundator.
-
W celu określenia szczegółowego trybu działania Rady, może ona uchwalić „Regulamin Rady Fundacji”.
§ 14
-
Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
-
Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora zgłoszony na piśmie, nie później niż w terminie miesiąca od złożenia wniosku.
§ 15
Do zadań Rady należy:
-
powoływanie i odwoływanie członków Zarządu i Prezesa Zarządu,
-
podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
-
ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium,
-
kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu,
-
wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
-
nadzór nad działalnością Fundacji,
-
uchwalanie zmian w statucie,
-
uchwalanie i zmiany „Regulaminu Rady Fundacji”,
-
podejmowanie na wniosek Zarządu decyzji o połączeniu z inną Fundacją, przystąpieniu do spółki, utworzeniu oddziału terenowego, filii lub o likwidacji Fundacji.
§ 16
Rada, w celu wykonania swych zadań, jest uprawniona do:
-
występowania do Zarządu z żądaniem przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
-
występowania do Zarządu z żądaniem złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień,
-
występowania z wnioskami dotyczącymi bieżącej działalności Fundacji,
-
dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 17
-
Zarząd składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę na trzyletnią kadencję. Członkowie Zarządu pełnią swoją funkcję do czasu wybrania przez Radę kolejnego składu Zarządu.
-
Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
-
Rada powołuje Prezesa Zarządu, z zastrzeżeniem ust. 9.
-
-
Zarząd w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
-
Skład Zarządu może być uzupełniony w trakcie trwania kadencji. Koniec kadencji dokooptowanego członka Zarządu upływa wraz z końcem kadencji pozostałych członków Zarządu.
-
Członek Zarządu nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
Fundator może zostać członkiem Zarządu po złożeniu Radzie pisemnego oświadczenia w tej sprawie.
-
Członkostwo Fundatora w Zarządzie ustaje jedynie na jego wniosek lub wskutek jego śmierci.
-
Pierwszy Zarząd Fundacji jest jednoosobowy a Prezesem Zarządu jest Fundator.
§ 18
-
Do Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji Rady.
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
-
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
-
uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
-
uchwalanie regulaminów,
-
sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
-
ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
-
podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
-
przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji,
-
występowanie z wnioskami w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną Fundacją, przystąpienia do spółki, utworzenia oddziału terenowego, filii oraz likwidacji Fundacji.
-
Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
-
Jeżeli Zarząd składa się z jednego członka, sprawuje on funkcję Prezesa Zarządu wykonując jednocześnie wszystkie zadania i uprawnienia należące do Zarządu. W takim przypadku nie zwołuje się posiedzeń Zarządu, a uchwały Zarządu podejmowane są przez Prezesa Zarządu w miarę konieczności.
-
W przypadku Zarządu wieloosobowego, posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu i powiadamia o jego terminie w formie pisemnej wszystkich członków Zarządu.
-
Zarząd co roku, do dnia 30 września, zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób Reprezentacji
§ 19
-
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, składają dwaj członkowie Zarządu działający łącznie.
-
W sprawach dotyczących zatrudniania pracowników oraz w sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych do kwoty 5.000 (pięć tysięcy) złotych oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Zarządu.
-
W przypadku Zarządu jednoosobowego oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu i nie jest on ograniczony limitem kwotowym przy zaciąganiu zobowiązań majątkowych.
Zmiana Statutu
§ 20
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada na wniosek Zarządu albo samodzielnie Fundator. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów, dla realizacji których Fundacja została ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
Połączenie z inną fundacją
§ 21
-
Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
-
Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
Likwidacja Fundacji
§ 22
-
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
-
Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada.
§ 23
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach.
Postanowienia końcowe
§ 24
Spory wynikające z interpretacji statutu lub regulaminów uchwalonych na podstawie niniejszego statutu rozstrzyga na użytek Fundacji Rada.
§ 25
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji.